|
|
|
Kód faktoru
Standardní kód faktoru v MBI.
:
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Podstatné charakteristik faktoru
Obsahové vymezení faktoru
1. Obsahové vymezení
- Maloobchod je
nákup od velkoobchodu nebo výrobce bez dalšího zpracování pro konečného spotřebitele.
- Retailingová (integrovaná obchodní) firma je
mezinárodně aktivní maloobchodní podnik s vysoce sofistikovaným informačním systémem
, vybavený vlastním logistickým zázemím a distribučním systémem.
- Retailing dnes
spojuje funkci maloobchodu a velkoobchodu s funkcí vnitřního i zahraničního obchodu
v jednom podnikatelském subjektu.
-
Dílčí klasifikace
maloobchodních firem je následující:
- obchod se spotřebním zbožím / se zbožím pro další podnikání (pro výrobní spotřebu),
- vnitřní obchod / zahraniční obchod,
- dle sortimentního profilu: potravinářský / nepotravinářský,
- dle formy prodeje: realizovaný v síti prodejen / stánkový,
- dle umístění mimo prodejní síť: prodejní automaty / přímý prodej / zásilkový obchod / elektronický obchod,
- dle typů maloobchodních jednotek: specializované prodejny, úzce specializované prodejny / smíšené prodejny / obchodní domy (universální) / specializované obchodní domy / samoobslužné prodejny potravin / supermarkety / hypermarkety / specializované (odborné) velkoprodejny / diskontní prodejny,
- dle velikosti jednotky,
- dle stavebního řešení.
1.1. Obchodní řetězce
- společnost se řídí centrálně,
- nákup a skladování se zajišťují centrálně,
- společný marketing a centrální řízení cen,
- vlastní značkové zboží.
1.2. Spotřební družstva - centrálně řízené logistické procesy,
1.3. Podniky s vertikální kooperací
- sdružení sledující logistický pohyb zboží,
- spolupráce dodavatel – odběratel,
- stejné sortimentní zaměření,
- založeno na výhodách při nákupu zboží a jistotě při prodeji zboží,
- dílčí klasifikace:
- nákupní družstvo a nákupní svaz,
- dobrovolný řetězec,
- franchisingový řetězec,
- nákupní centrála .
1.4. Podniky s horizontální kooperací
- spolupráce ve stejné úrovni logistického pohybu zboží v určité lokalitě,
- dílčí klasifikace:
- obchodní ulice, náměstí,
- společný obchodní dům,
- nákupní střediska, resp. regionální nákupní střediska,
- skladové areály,
- průmyslové parky,
- logistická centra,
1.5. Obchodní centra
- Obchodní centra - podstata,
- Typologie obchodních center.
2. Efekty a výhody
-
Rozvinutá IT infrastruktura
(v mnohých případech však ještě stále existence registračních pokladen),
- Rozvinuté a dostupné
obchodní technologie
,
- Relativně jednodušší
charakter hlavních aplikací
uzpůsobený pro snadný a rychlý prodej,
-
Okamžitá viditelnost
poklesu nebo růstu tržeb,
- Pro styk se zákazníky je běžné využívání
eShopů
,
- Stále častěji je styk s dodavateli zajištěn na bázi aplikací
eProcurementu
a automatického objednávání.
3. Problémy a omezení:
- Středobodem maloobchodní podnikové informatiky je přímý styk se zákazníkem, největší důraz je tedy kladen na jednoduchost pokladních aplikací.
- Vysoké počty zákazníků,
- Rozsáhlé, často i mezistátní, pobočkové sítě a to včetně převodů měny dle aktuálního kurzu,
- Vysoké nároky na uplatnění marketingových aplikací a aplikací pro řízení vztahů k zákazníkům.
- Nároky na provoz rozsáhlých databází a IT infrastruktury, nutnost importu rozsáhlých souborů dat,
- Značný počet dislokovaných pracovišť, potřeba zajištění aktuálnosti dat vzhledem k častým změnám cenových hladin,
- Velký počet dodavatelů a jejich různorodý přístup k poskytování dat,
- Nutnost velmi častých inventur,
- Je třeba počítat s dodatečným HW - pokladní tiskárny, peněžní zásuvky a čtečky,
- Velká svázanost zákonem (DPH, fiskální předpisy ..),
- Nutnost častého řešení individuálních reklamací,
- Správa velkého množství položek zboží.
4. Poznámky, reference
|
|
|
|