Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Úloha : eShop: Zavedení do provozu, migrace
eShop: Zavedení do provozu, migrace
Kód úlohy

Standardní kód úlohy v MBI.

:
U494A
Autor návrhu úlohy

Jméno a příjmení autora úlohy

:
Jiřinec, J. (KIT, VŠE)
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi

Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.

:
0.4
Charakteristiky úlohy

Charakteristiky úlohy

1. “eShop: Zavedení do provozu, migrace“ – cíl, účel

Cílem je nasadit eShop do provozu, definovat pravidla migrace (datové, technologické, organizační), harmonogram a následně realizovat jednotlivé operace spojené s migrací eShopu do provozu. Definovat pravidla provozu, metriky a údržbu.

2. Obsah úlohy

Na základě odsouhlasených akceptačních protokolů se připravuje zpracování celkového harmonogramu migrace a zavedení eShopu do provozu, tj. stanovení jednotlivých činností, termínů jejich zahájení a ukončení. Podle dokumentace řešení projektu se provádějí závěrečné předávací procedury. To znamená, že se potvrdí a vzájemně zákazníkem i dodavatelem se odsouhlasí požadovaná funkcionalita a provozní charakteristiky eShopu (doba odezvy, spolehlivost, atd.). Do této úlohy patří také instalace ASW a infrastruktury, školení uživatelů aplikace a zkušební provoz eShopu.

3. Vstupy úlohy:
  • Dokumentace řešení projektu: implementace (D423A ),
  • Protokol akceptačních řízení (D424A ),
  • Katalog požadavků na IT (D042A ),
  • Katalog IT služeb (D111A ),
  • Plán projektu (D401A ),
  • Rozpočet projektu (D411A ),
  • Procesní dokumentace podniku (DQ003A ),
  • Strategie datové migrace (D427A ),
  • Katalog datových zdrojů (D211A ),
  • Specifikace technologických standardů (D232A ).
4. Výstupy úlohy:
  • Předávací protokol (D425A ),
  • Dokumentace průběhu projektu – pro ukončení projektu (D412A ),
  • Katalog datových zdrojů, aktualizovaný (D211A ),
  • Katalog IT služeb, aktualizovaný (D111A ),
  • Katalog požadavků na IT, aktualizovaný (D042A ),
  • Procesní dokumentace podniku, aktualizovaná (DQ003A ).
5. “eShop: Zavedení do provozu, migrace“ - klíčové aktivity

5.1. Zpracování harmonogramu migrace a nasazení do provozu

Zpracování celkového harmonogramu migrace na nový eShop stanovuje činnost, které jsou pro tuto úlohu potřeba, jejich termíny a dobu trvání. V rámci strategie migrace je třeba určit její základní koncepci (okamžitý přechod na nový eShop, souběžný provoz původní i nové aplikace po určitou dobu) vyhodnotit nároky a náklady a oproti tomu možná rizika obou variant. Zahrnuje i určení zodpovědností za jednotlivé činnosti úlohy. Je třeba definovat pracovníky a jejich role při nasazování do provozu a migraci.

5.2. Školení uživatelů eShopu

Školení všech uživatelů eShopu. Vzhledem k tomu, že každý zaměstnanec má na starost jen určitou část eShopu, jsou školení prováděna se zaměřením na ovládnutí obecné funkcionality a dále jsou jednotliví pracovníci doškolováni podle jejich specializace.

5.3. Příprava a realizace technologické infrastruktury

Příprava a realizace technologické infrastruktury (instalace hardwarových zařízení, software…).

5.4. Plnění daty, migrace

V případě nasazení eShopu v podniku probíha plnění daty importem z účetního nebo ERP systému s tím, že další požadované detaily zboží je třeba doplnit manuálně v administraci systému. V případě dosud neexistujících dat je třeba vložit je manuálně. V případě, že jde o využití existující databáze, je potřeba provést její konverzi, v některých případech, kdy byla databáze vytvořena nekvalitně, je to nemožné a je třeba vložit data manuálně. Hlavní činnosti migrace:

  1. Analýza všech datových struktur, ze kterých je potřeba čerpat data pro migraci,
  2. Analýza cílového systému a jeho datových struktur,
  3. Tvorba mapování dat mezi zdrojovými systémy a cílovým systémem,
  4. Testování správnosti mapování,
  5. Přenos dat mezi zdrojovými systémy a cílovým systémem.
5.5. Určení testovacího provozu, spuštění eShopu na testovací doméně

Po naplnění daty je určen způsob, rozsah a délka trvání zkušebního provozu. eShop je nasazen na připravenou infrastrukturu a spuštěn pod testovací doménou. V tomto režimu se testuje kompletní funkcionalita, je možné ho provozovat spolu s původním řešením a odhalovat funkční nebo provozní problémy. V této fázi je zhodnoceno splnění všech požadavků na eShop a v případě nutnosti je možné provádět minoritní změny v rámci ladění služby.

V této fázi je vhodná účast budoucích pracovníků podniku, kteří budou spolupracovat na provozu eShopu. Jejich úkolem je řešení chyb a problémů, které se v testovacím provozu objeví, což jím dává možnost naučit se se systémem pracovat, detailně poznat jeho funkcionalitu a připravit se na řešení budoucích problémů. Pracovníkům je k dispozici vývojový tým systému pro konzultace a výpomoc a ten má také plnou zodpovědnost za tuto fázi.

5.6. Převzetí, nasazení eShopu do provozu

Cílem převzetí eShopu z projektu do provozní správy je zajistit efektivní provoz včetně dlouhodobého rozvoje systému na základě požadavků plynoucích z SLA. Převzetí systému obsahuje následující činnosti:

  1. Převzetí dokumentace eShopu, provedení školení, zajištění konzultace,
  2. Seznam možných chyb a jejich řešení,
  3. Akceptační protokoly testů,
  4. Akceptace testovacího provozu,
  5. Převzetí funkční instalace,
  6. Případné převzetí zdrojových kódů,
  7. Postupy zálohování a obnovení dat.

V této fázi probíhá spuštění eShopu do ostrého provozu, shromažďování reálných dat z provozu eShopu a jejich hodnocení pomocí připojených metrik. eShop je silně závislý na konkurenčním prostředí a proto je třeba v průběhu jeho životního cyklu provádět neustálé úpravy a aktualizace v souladu se současnými trendy.