Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Faktor : Využití reengineeringu podnikových procesů
Využití reengineeringu podnikových procesů
Kód faktoru

Standardní kód faktoru v MBI.

:
F057
Autor

Jméno a příjmení autora

:
MBI tým
Podstatné charakteristik faktoru

Obsahové vymezení faktoru

1. Využití reengineeringu podnikových procesů - účel, smysl faktoru

Účelem tohoto faktoru je presentovat hlavní přístupy k řešení úloh řízení podnikových procesů (BPM, Business Process Management), modelování podnikových procesů a reengineeringu podnikových procesů (BPR, Business Process Reengineering), tj. zejména možnostmi snižování jejich časové a finanční náročnosti. Detailní charakteristiky metody procesního modelování jsou uvedeny v rámci metod na MBI (M502 ).

2. Efekty a přínosy faktoru pro kvalitu řízení podniku a IT
  1. Sladění podnikových procesů s cíli a strategickými záměry jeho vedení, např. procesy řízení vztahů k zákazníkům bude respektovat cíle podniku,
  2. Dosažení ekonomických a obchodních efektů, např. zkrácení doby odezvy - reakce podniku na požadavky zákazníků a partnerů, zkrácení průběžné doby zakázky,
  3. Vytvoření podkladů pro realizaci organizačních změn, kdy organizační změny budou založeny na optimalizovaných procesech, tedy optimalizovaném fungování firmy,
  4. Vytvoření dokumentace pro systémy jakosti a další požadované certifikace,
  5. Změny průběhu procesu spojené s redukcí míst přerušení optimálního průběhu procesu, např. se snížením počtu chyb nebo poruch v průběhu procesů,
  6. Změny organizační příslušnosti a kvalifikace pracovníků se budou provádět v kontextu zlepšení průběhů všech navržených procesů,
  7. Snížení počtu a rozsahu dokumentů vedoucí ke zjednodušení a urychlení toku dokumentů a dat,
  8. Vytvoření předpokladů pro realizaci aplikací a nástrojů workflow a využití dalších zdrojů a informačních technologií vedoucí k automatizaci a ke zlepšení funkcí procesu.

Business Process Management Institute ve své studii (IDS Scheer AG, 2005) uvádí, že efektivní BPM strategie a řešení může:

  • zkrátit dobu na návrh nového výrobku až o 50 %,
  • dosáhnout rychlejšího uvedení nových produktů na trh,
  • zkrátit dobu realizace zákaznické objednávky až o 80 %,
  • zvýšit zákaznickou spokojenost kvalitnějším zajištěním objednávek zákazníka,
  • pomoci podniku zvýšit efektivnost kontaktních center až o 60 %.
3. Otázky, roblémy a omezení spojené s faktorem
  1. Procesní rengineering je především záležitostí zvyšování kvality řízení podniku. Proto by hlavní zájem na jeho řešení a úspěchu měli mít podnikoví manažeři, zejména nejvyšší podnikový management,
  2. Projekty procesního reenginneringu vyžadují aktivní účast většiny pracovníků podniku, musí se však zajistit jejich kvalitní příprava v oblasti procesního modelování, což může narážet na časové nebo finanční bariéry,
  3. Pro kooperaci pracovníků podniku na procesním reengineeringu je nezbytná jejich dokonalá informovanost o účelu takového projektu a jeho následném zavedení do praxe,
  4. Procesní reengineering jsou časově poměrně náročné projekty, kde riziko jejich úspěšného dokončení může být spojeno právě s dlouhou dobou trvání a v souvislosti s tím i s neadekvátní mírou detailu řešení,
  5. Projekty procesního reengineeringu by neměly končit pouze zpracováním procesní dokumentace. Pokud navržené procesy nebudou promítnuty do organizace a interních předpisů stejně jako do používaných SW aplikací, pak výsledné efekty těchto projektů se výrazně minimalizují,
  6. Pro projekty BPR je nutné volit i adekvátní nástroje pro specialisty, tedy specializované modelovací nástroje, ale následně je nutné zajistit dostupnost výsledků projektu široké uživatelské sféře.