Úloha
: Analýza stavu a požadavků na BI
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. Účel analýzy stavu a požadavků na BI
-
Účelem
analýzy stavu a požadavků na BI je na jedné straně detailně posoudit aktuální uživatelské požadavky a vyhodnotit jejich r
ealizovatelnost
, případně, zda nejsou nebo nebyly již dříve řešeny.
- Kromě toho je smyslem zhodnotit existující datové, technologické a další zdroje, zejména jejich kvalitu a dostupnost, ekonomickou náročnost, vazby na ostatní existující zdroje mimo BI.
2. Obsah analýzy stavu a požadavků na BI
- Úloha vychází z interview a verifikace uživatelských požadavků, obsahuje:
- detailní analýzu a specifikaci business požadavků,
- analýzu podnikových procesů a jejich priorit vzhledem k řešení BI aplikací,
- analýzu zdrojových aplikací, dostupnosti a kvality produkčních dat,
- specifikaci případných změn v produkčních databázích.
3. Podmínky úspěšnosti úlohy
- Pro BI aplikace jsou charakteristické velmi těsné vazby na ostatní aplikace podnikové informatiky.
Úspěch BI závisí
proto i
na kvalitě podnikové a aplikační architektury
, úrovni zajištění systémové integrace podnikové informatiky, kvalitním plánování a zadávání nových projektů s respektováním možností využití BI (např. využití její analytické funkcionality a nezatěžováním tím transakční aplikace apod.),
- BI je postaveno na využití datových zdrojů vznikajících převážně v transakčních aplikacích. Je nutné řešit celý komplex otázek
zajištění kvality dat
, což není záležitostí pouze BI projektů. S jejich nízkou kvalitou klesá kvalita nebo úplně zaniká BI řešení,
- Úspěch BI řešení je silně
závislý na efektivní kooperaci dodavatelů a uživatelů
především v analytické fázi řešení. Průzkumy v české i zahraniční praxi však mnohokrát ukázaly, že právě nedostatečná kooperace a komunikace mezi businessem a IT specialisty je zde překážkou kvalitnějších výsledků. Jednou z cest je vytvoření kompetenčních center pro BI, které byly i v praxi mnohokrát ověřeny.
4. Doporučené praktiky
-
Řízení změn v podnikové informatice
- pokud není zajištěno efektivní a včasné předávání informací o změnách v primárních aplikacích správcům BI řešení dochází k chybám ve vstupních datových strukturách v ETL transformacích, načítání chybných dat a následně k chybám ve výstupních reportech a analytických aplikacích,
- Ve fázi analýzy jsou BI projekty charakteristické tím, že předpokládají velmi intenzivní a
kvalifikovanou kooperaci dodavatelů s řešitelů
. To je dáno tím, že vesměs jde o aplikace značně specializované, šité na potřeby konkrétních uživatelů (tedy ne standardní) a jde o aplikace, jejichž
finální přínos pro podnik
bude více než jinde závislý na tom, jak budou tyto aplikace „chytré“, v jakém rozsahu v nich budou uplatněny znalosti a zkušenosti jejich dodavatelů i budoucích uživatelů. Čím kvalifikovanější a motivovanější budou tito pracovníci na obou stranách, tím lze očekávat kvalitnější výsledky. A to platí u BI aplikací v podstatně větší míře, než u jiných typů aplikací.
5. Klíčové aktivity analýzy stavu a požadavků na BI
-
Interview a verifikace uživatelských požadavků
- požadavky je nezbytné verifikovat v rámci předem rozvržených interview. Důvodem je to, že v rámci fáze „Specifikace přírůstku“ nemusely být zachyceny všechny uživatelské požadavky, nebo byly definovány na hrubé úrovni a je třeba je nyní zpřesnit,
-
Analýza podnikových procesů vzhledem k BI
- procesní modely a jejich dokumentace má obvykle primární užití v transakčních systémech. V business intelligence je jejich význam dán těmito
aspekty:
- díky procesním modelům a reengeneringu podnikových procesů jsou
přesněji definovány požadavky
i na analytické aplikace, resp. tyto aplikace pak mohou přesněji odpovídat i potřebám podnikových procesů,
- celkové procesní modely podniků jsou základem pro přesnější a
objektivnější specifikaci priorit
v řešení BI projektů, resp. přesnější definici obsahu a pořadí jednotlivých přírůstků BI při přírůstkovém přístupu k řešení,
- současná BI řešení představují nejen jednotlivé analytické a plánovací aplikace, ale zahrnují i definování analytických a plánovacích procesů včetně jejich realizací v aplikacích
workflow integrovaných do BI sys
témů a procesní podnikové modely pro ně vytvářejí potřebný základ,
- procesní modely jsou rovněž důležitým předpokladem pro uplatňování konceptu
řízení podnikové výkonnosti
– Corporate Performance Management, v němž podnikové procesy jsou jednou ze čtyř součástí,
-
Detailní analýza a specifikace business požadavků
- se realizuje s cílem vyloučit duplicitní / již existující a provozované funkcionality a současně posoudit
realizovatelnost požadavků vzhledem ke stávajícím zdrojům
- finančním, personálním, datovým a technologickým. Požadavky jsou dále doplněny o
další charakteristiky
, jako např. zda požadavek bude řešen rozšířením některé stávající aplikace nebo aplikací novou, zda vyžaduje nové produkční datové zdroje nebo ho lze realizovat na existujících databázích datových skladů a tržišť atd.,
-
Analýza dostupnosti a kvality produkčních dat
- vychází ze specifikace vazeb BI řešení na ostatní aplikace v architektuře podnikové informatiky tak, aby bylo plně zřejmé, která aplikace tyto zdroje produkuje (ERP, CIS, CRM) a jaké budou
předpokládané nároky na transformace dat
z těchto aplikací. V dalším kroku se realizuje
detailní analýza kvality
, příp. chybovosti, integrity, dostupnosti potřebných datových zdrojů. Příprava a zajištění požadované kvality dat na straně vstupů z úloh typu ERP apod. většinou představuje největší část projektu. Znamená to zajistit kontrolu dat, dostupnost požadovaných dat, jejich předzpracování, opravy, doplnění apod. Výsledkem je – na konceptuální úrovni (detailní specifikace jsou prováděny později) –
přehled nezbytných transformací a operací
s produkčními datovými zdroji, jejich obsah, předpokládaný rozsah dat a příp. další organizační a technické nároky. Do této oblasti spadá i analýza potřeb a
dostupnosti externích
dat
, tj. jejich určení, technické zajištění, smluvní a další organizační opatření. Dílčí
faktory ovlivňující datovou kvalitu
lze vymezit v následujících třech skupinách:
-
technické
prostředí zahrnující celopodnikový slovník dat, centralizaci aplikací a jejich datových zdrojů, např. jednotná identifikace zákazníků, kontroly definovaných business pravidel,
- úroveň použité
metodiky
, tj. podnikové metodiky a směrnice, kvalita číselníků a kódových tabulek, systém řízení změn,
-
přístupy k řešení
informačního systému, tj. způsob přípravy dat, přípravy uživatelů, systém motivačních kritérií,
-
Specifikace změn v produkčních databázích
- představuje možný zpětný dopad BI do produkčních datových zdrojů. Nároky na analytické a plánovací aplikace mohou někdy znamenat požadavky na změny v produkčních datech, tj. např. doplnění nových datových struktur.
|
|
|
|