Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Úloha : Realizace nákupních operací v OVM
Realizace nákupních operací v OVM
Kód úlohy

Standardní kód úlohy v MBI.

:
UQ772AXGO
Autor návrhu úlohy

Jméno a příjmení autora úlohy

:
Fortinová, J. (KIT, VŠE)
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi

Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.

:
0.5
Charakteristiky úlohy

Charakteristiky úlohy

1. “Realizace nákupních operací v OVM“ – cíl, účel
  • Zajistit zboží, materiál, služby včas, v požadovaném množství a kvalitě podle aktuálních, případně očekávaných požadavků pracovníků OVM.
2. Vstupy a výstupy úlohy
  • Hlavními vstupy jsou:
    • Nákupní objednávka (DQ151B ),
    • Účetní doklad OVM (DQ712AXGO),
    • Evidence nákupu (DQ152A),
    • Evidence požadavků na nákup (DQ153A),
    • Evidence dodavatelů (DQ154A),
    • Evidence dodavatelských cen (DQ155A),
  • Hlavními výstupy jsou:
    • Účetní evidence (DQ711AXGO) – aktualizovaná,
    • Obchodní dokumenty – Nákup (DQ151A ),
    • Zaúčtované nákupní faktury (DQ151D ),
    • Evidence reklamací na dodavatele (DQ157A)
3. Klíčové aktivity
  • Vyhodnocení požadavků na materiál, zboží, služby ,
  • Kumulace požadavků na nákup - sdružování požadavků na nákup podle druhů materiálů, event. dodavatelů,
  • Zpracování poptávky na nové dodavatele - na materiál, zboží a služby,
  • Zpracování objednávky - ve vazbě na analýzu kumulovaných požadavků na materiál, potvrzování požadavků,
  • Příjem a porovnání nabídek – na základě následujících kritérií:
    • reference na dodavatele,
    • zaručená cena na příjmu zboží,
    • spolehlivost dodávek zboží,
    • flexibilita dodávek, možnosti úprav a změn,
    • kvalita dodávaného zboží, kontinuita v zajištění kvality,
    • zajištění záručního a pozáručního servisu,
    • dodací (DIQ311 ) a platební podmínky (DIQ312 ),
  • Zpracování smlouvy,
  • Přejímka a kontrola dodávky:
    • evidence dodacího listu a přiřazení čísla objednávky, kterou dodávka plní, párování příjemek s fakturou,
    • vyhodnocení objednávky a jejích položek, číslo DL, termín dodání, velikost dodávky, cena,
  • Zpracování platebního kalendáře - pokud je to v daných podmínkách účelné,
  • Pořízení protokolu o vadě,
  • Zpracování reklamací a upomínek,
  • Příjem a likvidace faktur - včetně porovnání splatností faktur.
4. Klíčové metriky využívané v úloze
  • Počet objednávek (IQ7351XGO),
  • Objem nákupů za stanovený čas (IQ7352XGO),
  • Počet reklamací a objem reklamovaného zboží a materiálů (IQ7353XGO),
  • Náklady na zajištění nákupu materiálů, zboží a služeb (IQ7354XGO).
5. Podmínky úspěšnosti úlohy
  • Dosažení:
    • vysoké dostupnosti nákupních transakcí v místě i čase, tj. v místě dodavatelů atd.,
    • požadovaného počtu a objemu nákupních transakcí podle potřeb OVM,
    • vysoké obsahové, formální, organizační i technologické úrovně nákupních operací,
    • nízké pracnosti a nákladů a současně vyšší rychlosti nákupních operací optimalizací zpracování dokumentů nákupu,
    • potřebné průkaznosti, úrovně kontroly a bezpečnosti nákupních operací, tj. jejich protokolování a dokumentace.