Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Úloha : Retail: Obchodní případ Nákup
Retail: Obchodní případ Nákup
Kód úlohy

Standardní kód úlohy v MBI.

:
UQ552AXRE
Autor návrhu úlohy

Jméno a příjmení autora úlohy

:
MBI tým
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi

Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.

:
0.3
Charakteristiky úlohy

Charakteristiky úlohy

1. Účel – Obchodního případ Nákup v retailu:
  • Cílem úlohy je co nejefektivnější realizace nákupních transakcí , příprava a zpracování obchodních dokumentů nákupu,
  • Řešit společné otázky a problémy spojené s řešením standardních transakčních úloh , viz scénář (SQ002 ),
  • Řešit specifické problémy a otázky definované ve scénáři zaměřeném na řízení nákupu materiálů, zboží a služeb (SQ151 ).
2. Vstupy a výstupy úlohy:
  • Hlavními vstupy jsou:
    • Evidence požadavků na nákup (DQ153A),
    • Nákupní faktura (DQ151C ),
    • Evidence nákupu (DQ152A),
    • Evidence dodavatelů (DQ154A),
    • Evidence dodavatelských cen (DQ155A),
    • Plány nákupu (DQ161A),
  • Výstupem zpracování úlohy jsou:
    • Obchodní dokumenty – Nákup (DQ151A ), tj. zejména poptávky, objednávky, smlouvy, dodací listy, faktury, upomínky, dokumenty o přejímce zboží o vadách apod. - na 1 obchodní případ může být vázáno několik stejných dokladů,
    • Nákupní objednávka (DQ151B ),
    • databáze Evidence nákupu, aktualizovaná (DQ152A),
    • Přehled nákupních objednávek (DQ166B ),
    • Zaúčtované nákupní faktury (DQ151D ).
3. Funkce, klíčové aktivity:
  • Vyhodnocení požadavků na zboží - vyhodnocení požadavků na zboží - stav požadavku se vyhodnocuje z hlediska zajištěnosti zboží (zpětná vazba): objednáno, zablokováno, nezajištěno,
  • Kumulace požadavků na nákup - sdružování požadavků na nákup podle druhů zboží, event. dodavatelů,
  • Zpracování poptávky na nové dodavatele - na zboží a služby, obvykle pouze pro nové dodavatele,
  • Zpracování objednávky - ve vazbě na analýzu kumulovaných požadavků na zboží, potvrzování požadavků na zboží, včetně specifikace pokrytí požadavků objednávkou a porovnání skutečných termínů dodávek s dohodnutými termíny dodávek na objednávce,
  • Zpracování smlouvy,
  • Přejímka a kontrola dodávky :
    • evidence dodacího listu a přiřazení čísla objednávky, kterou dodávka plní, což je základem pro další párování příjemek s fakturou, vyhodnocení objednávky a jejích položek, číslo dodacího listu, termín dodání materiálu, velikost dodávky, cena dodavatele za zboží, sklad,
    • obvykle je třeba zajistit řízení přejímek zboží - integrované s ostatními logistickými úlohami,
  • Zpracování platebního kalendáře - určení v jaký splátkách a termínech se dodávka dodavateli hradí a za jakých podmínek,
  • Pořízení protokolu o vadě,
  • Zpracování reklamací a upomínek,
  • Příjem a likvidace faktur - včetně porovnání splatností faktur s dohodnutými splatnostmi podle platebního kalendáře.
4. Podmínky úspěšnosti úlohy
  • Dosažení:
    • vysoké dostupnosti nákupních transakcí v místě i čase, tj. v místě dodavatelů obchodních organizací,
    • požadovaného počtu a objemu nákupních transakcí podle potřeb podniku a jeho zakázek, včetně obchodních špiček (o svátcích apod.),
    • vysoké obsahové, formální, organizační i technologické úrovně nákupních operací,
    • nízké pracnosti v nákupních odděleních a nákladů a současně vyšší rychlosti nákupních operací optimalizací zpracování dokumentů nákupu,
    • potřebné průkaznosti , úrovně kontroly a bezpečnosti nákupních operací, tj. jejich protokolování a dokumentace,
    • efektivní integrace nákupních transakcí s prodejem a se skladovým řízením,
  • Z pohledu IT aplikací je předpokladem efektivní realizace transakcí uplatnění zejména těchto aplikací :
    • celopodnikové aplikace - ERP (F300 ), zajišťují komplexní zpracování celého obchodního případu Nákup,
    • v souvislosti s uplatněním elektronického zásobování, eProcurement (F351 ) se předpokládá zkvalitnění rozhodovacích procesů na základě efektivního řízení RFI (Request for Information), RFP (Request for Proposal), RFQ (Request for Quote),
    • mobilní aplikace (F550 ) umožňující efektivně realizovat nákupní operace přímo u dodavatele, v lokalitách mimo vlastní podnik.