Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Úloha : Spolupráce IT na tvorbě byznys modelu
Spolupráce IT na tvorbě byznys modelu
Kód úlohy

Standardní kód úlohy v MBI.

:
U006A
Autor návrhu úlohy

Jméno a příjmení autora úlohy

:
Dohnal, J. (KIT, VŠE)
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi

Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.

:
0.6
Charakteristiky úlohy

Charakteristiky úlohy

1. “Spolupráce IT na tvorbě byznys modelu“ – cíl, účel
  • Cílem úlohy je zajistit využití potenciálu IT při reakci podniku na nové příležitosti , ale i na nová rizika na strategické úrovni.
2. Obsah úlohy
  • Byznys model definuje propojení mezi a)cíli byznysu, b)z nich vycházející strategií byznysu a c)provozním modelem podniku.
  • Samotný provozní model byznysu je pak realizován v enterprise architektuře . Ta je složena z architektury procesů byznysu, které jsou podporovány architekturou aplikací IT (tedy jejími jednotlivými aplikacemi) a ty jsou provozovány na technologické architektuře IT využívané v organizaci,
  • K ověření byznys modelu podniku existuje více přístupů. Jako velmi efektivní a přehledný způsob může CIO využít kontrolu devíti stavebních prvků byznys modelu (podle Osterwalder,A, Pigneur,Y.:Business Model Generation, 2010, WILEY,ISBN 978-0470-87641-1).
  • Tento koncept je velmi úspěšný a má řadu citovaných aplikací ve všech segmentech trhu.
  • Takto strukturovaný byznys model obsahuje :
    • zákaznické segmenty,
    • hodnototvorné nabídky,
    • obchodní kanály,
    • vztahy se zákazníky,
    • zdroje příjmů,
    • klíčové zdroje (aktiva),
    • klíčové činnosti,
    • klíčová partnerství,
    • strukturu nákladů.
  • U každé z uvedených částí takto vytvořeného byznys modelu může CIO s vedením podniku kontrolovat, zda a v jaké kvalitě podporuje IT příslušné byznys procesy a jak vyhovuje v této souvislosti existující strategie byznysu. CIO tímto způsobem bude spolupracovat na formulaci dalších strategických záměrů na úrovni celého podniku, což zásadním způsobem posiluje postavení informatiky v organizaci.
3. Vstupy úlohy:
  • Podniková strategie a dílčí strategické dokumenty (DQ001A ),
  • Organizační a řídící dokumenty podniku (DQ002A ),
  • Katalog podnikových cílů (DQ004A ),
  • Procesní dokumentace podniku (DQ003A ),
  • KPI / KGI podniku a ve vztahu k cílům, procesům (DQ008A),
  • SWOT analýza podniku (D012A ),
  • SWOT analýza řízení informatiky podniku (D013A ),
  • Katalog cílů informatiky (D041A ),
  • Katalog IT služeb (D111A ).
4. Výstupy úlohy:
  • Byznys model podniku (DQ006A ),
  • Katalog cílů informatiky (D041A ), aktualizovaný,
  • Katalog IT služeb (D111A ), aktualizovaný.
5. Podmínky úspěšnosti úlohy
  • Předpokladem je dobrá znalost vedení IT v problematice byznys modelů (viz úloha U002A ),
  • Na straně byznysu je nutnou podmínkou ochota ke změnám a dobrá znalost obchodního prostřední v segmentu, kde podnik operuje.
6. “Spolupráce IT na tvorbě byznys modelu“ - klíčové aktivity
  • IT a zákaznické segmenty - vymezení zákaznických segmentů a příležitostí pro uplatnění potenciálu IT v nich,
  • IT a hodnotové nabídky - vymezení hodnotových nabídek a analýza možností, jak je zvyšovat s využitím IT služeb (např. podporou projektů při instalaci nabízených produktů, využitím konfigurátorů výrobků na webu atd.),
  • IT a kanály - definují se obchodní kanály a využití online kanálů na bázi aplikací a nástrojů eBusinessu,
  • IT a vztahy se zákazníky - specifikace řízení vztahů se zákazníky a definování požadavků na funkcionalitu aplikací CRM, včetně tzv. „Social CRM“,
  • IT a zdroje příjmů - definují se možné zdroje příjmů z IT, tj. přímým prodejem IT produktů a zejména IT služeb (např. podporou při řešení zákaznických projektů), nebo příjmů jako přidané hodnoty k základním produktům a službám (např. IT podpora při navrhování nábytku, IT komponenty vozidel apod.),
  • IT a klíčové zdroje - definování klíčových zdrojů pro provoz a rozvoj IT, a to jak interních, tak externích na bázi outsourcingu, resp. cloudových řešení,
  • IT a klíčové činnosti - definování klíčových činností IT na základě popisu byznys modelu (koncept dle Osterwalder,A, Pigneur,Y.:Business Model Generation, 2010, WILEY,ISBN 978-0470-87641-1),
  • IT a klíčová partnerství - určení klíčových partnerství v IT, tj. partnerů na straně zákazníků, na straně dodavatelů IT, tak na straně přímo nebo nepřímo kooperujících firem v oblasti IT,
  • IT a struktura nákladů - vymezení základní struktury nákladů pro jejich další sledování a analýzy, např. podle nákladových druhů, podle činností, podle IT služeb, podle dodavatelů apod.