Úloha
: Spolupráce IT na tvorbě byznys modelu
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “Spolupráce IT na tvorbě byznys modelu“ – cíl, účel
-
Cílem
úlohy je zajistit
využití potenciálu IT při reakci podniku na nové příležitosti
, ale i na nová rizika na strategické úrovni.
2. Obsah úlohy
-
Byznys model
definuje propojení mezi a)cíli byznysu, b)z nich vycházející strategií byznysu a c)provozním modelem podniku.
- Samotný
provozní model byznysu
je pak realizován
v enterprise architektuře
. Ta je složena z architektury procesů byznysu, které jsou podporovány architekturou aplikací IT (tedy jejími jednotlivými aplikacemi) a ty jsou provozovány na technologické architektuře IT využívané v organizaci,
- K ověření byznys modelu podniku existuje více přístupů. Jako velmi
efektivní a přehledný způsob může CIO využít kontrolu devíti stavebních prvků byznys modelu
(podle Osterwalder,A, Pigneur,Y.:Business Model Generation, 2010, WILEY,ISBN 978-0470-87641-1).
- Tento koncept je velmi úspěšný a má řadu citovaných aplikací
ve všech segmentech trhu.
-
Takto strukturovaný byznys model obsahuje
:
- zákaznické segmenty,
- hodnototvorné nabídky,
- obchodní kanály,
- vztahy se zákazníky,
- zdroje příjmů,
- klíčové zdroje (aktiva),
- klíčové činnosti,
- klíčová partnerství,
- strukturu nákladů.
- U každé z uvedených částí takto vytvořeného byznys modelu
může CIO s vedením podniku kontrolovat, zda a v jaké kvalitě podporuje IT příslušné byznys procesy
a jak vyhovuje v této souvislosti existující strategie byznysu. CIO tímto způsobem bude spolupracovat na formulaci dalších strategických záměrů na úrovni celého podniku, což zásadním způsobem posiluje postavení informatiky v organizaci.
3. Podmínky úspěšnosti úlohy
- Předpokladem je dobrá znalost vedení IT v problematice byznys modelů (viz úloha U002A
),
- Na straně byznysu je nutnou podmínkou ochota ke změnám a dobrá znalost obchodního prostřední v segmentu, kde podnik operuje.
4. “Spolupráce IT na tvorbě byznys modelu“ - klíčové aktivity
- IT a zákaznické segmenty - vymezení zákaznických segmentů a příležitostí pro uplatnění potenciálu IT v nich,
- IT a hodnotové nabídky - vymezení hodnotových nabídek a analýza možností, jak je zvyšovat s využitím IT služeb (např. podporou projektů při instalaci nabízených produktů, využitím konfigurátorů výrobků na webu atd.),
- IT a kanály - definují se obchodní kanály a využití online kanálů na bázi aplikací a nástrojů eBusinessu,
- IT a vztahy se zákazníky - specifikace řízení vztahů se zákazníky a definování požadavků na funkcionalitu aplikací CRM, včetně tzv. „Social CRM“,
- IT a zdroje příjmů - definují se možné zdroje příjmů z IT, tj. přímým prodejem IT produktů a zejména IT služeb (např. podporou při řešení zákaznických projektů), nebo příjmů jako přidané hodnoty k základním produktům a službám (např. IT podpora při navrhování nábytku, IT komponenty vozidel apod.),
- IT a klíčové zdroje - definování klíčových zdrojů pro provoz a rozvoj IT, a to jak interních, tak externích na bázi outsourcingu, resp. cloudových řešení,
- IT a klíčové činnosti - definování klíčových činností IT na základě popisu byznys modelu (koncept dle Osterwalder,A, Pigneur,Y.:Business Model Generation, 2010, WILEY,ISBN 978-0470-87641-1),
- IT a klíčová partnerství - určení klíčových partnerství v IT, tj. partnerů na straně zákazníků, na straně dodavatelů IT, tak na straně přímo nebo nepřímo kooperujících firem v oblasti IT,
- IT a struktura nákladů - vymezení základní struktury nákladů pro jejich další sledování a analýzy, např. podle nákladových druhů, podle činností, podle IT služeb, podle dodavatelů apod.
|
|
|
|