Úloha
: Plán řešení informační strategie
|
|
|
|
Kód úlohy
Standardní kód úlohy v MBI.
:
|
Autor návrhu úlohy
Jméno a příjmení autora úlohy
:
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy úlohy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi
Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.
:
|
|
|
Charakteristiky úlohy
1. “Plán řešení informační strategie“ – cíl, účel
-
Cílem
úlohy je vypracovat obsahový, časový, finanční a organizační plán řešení informační strategie (IST) podniku.
2. Doporučené praktiky
-
Strategické řízení IT není možné redukovat
na vypracování dokumentu s názvem „Informační strategie“, nebo na vytvoření podnikového útvaru „Strategické řízení IS/IT“. Zůstane-li pouze u těchto aktivit, pak podnik investoval finance a čas svých pracovníků bez nejmenšího efektu.
- Strategické řízení IT je
kontinuální proces, který musí budovat a neustále udržovat integritu IT na pěti úrovních
:
- integrace vizí o IS/IT ve vrcholovém managementu,
- integrace podniku s okolím,
- integrace interních podnikových procesů,
- technologická integrace (datová, hardwarová, softwarová, uživatelského rozhraní),
- metodická integrace.
-
Hlavní principy:
- není důležitý max. rozsah IST. Strategii soustředit na ty oblasti, které pomohou zvýšit výkonnost a konkurenceschopnost podniku,
- doba, na kterou je strategie zaměřena je obvykle 3 roky, první rok je naplánován nejpodrobněji,
- při každoroční aktualizaci se o rok posouvá a promítají se do ní interní i externí změny,
- do týmu řešící strategii musí být zahrnut byznys management a případně též externí poradci,
- doba řešení by neměla přesáhnout 3 měsíce,
- nezacházet do příliš velké podrobnosti a neřešit vše (méně závažné oblasti přenechat taktickému řízení),IST je aktivitou, která plánuje a udržuje v konzistenci všechny IT projekty.
3. Možné cesty řešení tří odlišných zaměření IST:
3.1. Snížení nákladů na IT:
- soustředit se na největší nákladové položky (předpoklad: controlling IT nákladů),
- zvýšit zodpovědnost vedoucích pracovníků za efektivitu investic do IT,
- zastavení IT projektů, které nemají přímý vliv na zvýšení výkonnosti podniku (předpoklad: měření byznys efektů projektů),
- zjednodušení IT - ukončení provozu nedůležitých a nadbytečných aplikací,
- konsolidace aplikací (standardizace/integrace),
- centralizace (stejné nákladové položky nebudou vydávány multiplicitně),
- virtualizace:
- serverů a jejich platforem – umožňuje vytvářet snadno škálovatelnou (procesorová jádra, operační paměť, disky) platformu požadovaných charakteristik (OS a jeho nastavení, SŘBD,…),
- desktopů a jejich obsluhy – na serveru se simulují koncové stanice vč. instalace SW a jeho parametrizace, instalace aktualizací SW, migrace dat, zálohování dat – výhody: škálovatelnost, nižší spotřeba energie, menší nároky na administraci, vyšší bezpečnost,
- outsourcing (včetně škálovatelného objemu smlouvy),
- cenový tlak na dodavatele IT služeb,
- snížení hodnot parametrů SLA (potřebujeme tak vysokou dostupnost a spolehlivost?),
- propuštění neproduktivních pracovníků.
- Pozor: je nutné zkalkulovat náklady zvolené cesty a srovnat je s úsporami!
3.2. Zvýšení efektivnosti investic do IT (za stejné peníze chceme více):
- nový IT Governance model (zodpovědnosti a pravomoci k IT),
- zvýšení efektivnosti IT procesů a IT služeb (využití metodik ITIL, COBIT, CMMI, MBI, …),
- orientace aplikací a IT služeb z interních na externí (na celý dodavatelský řetězec) a na systémy pro řízení znalostí,
- zajištění škálovatelnosti IT infrastruktury a IT služeb,
- školení a motivace uživatelů - zvýšení produktivity,
- promyšlené smlouvy s dodavateli IT služeb (sdílení byznys efektů),
- efektivní řízení externích dodávek.
3.3. Změna byznys modelu s podporou IT (IT může stát i více, ale efekty musejí být podstatné):
- nové produkty a služby a jejich podpora pomocí IT,
- nové řešení dodavatelského řetězce,
- noví zákazníci a teritoria.
4. “Plán řešení informační strategie“ - klíčové aktivity
4.1. Vymezení subjektu, pro který se strategie zpracovává, a jeho významného okolí
-
Základní charakteristika podniku, předmětu jeho činnosti
, popis organizační struktury – subjekty (útvary, pobočky), pro které se strategie zpracovává, vztahy k partnerům, které má IST řešit.
4.2. Identifikace hlavního zaměření tvorby/aktualizace IST z hlediska nákladů
-
Možnosti:
- snížení nákladů na IT,
- zvýšení efektivnosti investic do IT (za stejné peníze chceme více),
- změna byznys modelu s podporou IT (IT může stát i více, ale efekty musejí být podstatné),
- selektivní kombinace předchozích přístupů.
4.3. Identifikace typu tvorby/aktualizace IST
Existují
následující typy tvorby, resp. aktualizace informační strategie:
- Podnik
dosud neměl IST a chce ji vytvořit
(Důvodem je obvykle „Je třeba začít s koncepčním řízením IT a s řízením jeho vztahu k byznysu“).
-
Upřesňující změna
nastává, když se:
- začíná, mění nebo ukončuje některý z projektů (IST řeší vztahy mezi IT projekty, takže změna projektu může mít vliv i na IST),
- ukázalo, že dříve vynechané části IST je třeba doplnit, nebo pouze nahrubo zpracované části je třeba prohloubit.
-
Koncepční změna
nastává, když se:
- ukázalo, že splnit cíle poslední verze IST je nereálné,
- změnilo hlavního zaměření IST (viz bod 2),
- změnila globální podniková strategie,
- změnily požadavky obchodních partnerů na způsob řízení vzájemných vztahů,
- objevil nový trend v informačních technologiích, který by podnik mohl použít k získání konkurenční výhody.
4.4. Upřesnění obsahu a rozsahu řešení IST
- Maximální rozsah řešení je
určen konceptuálním modelem IST.*
- Na základě vyhodnocení současného stavu IT a analýzy celé řady faktorů, které podnikovou informatiku ovlivňují,
se definují požadavky na nový stav IT
.
- Na základě zkonsolidovaných a prioritizovaných požadavků
se sestaví plán cílového stavu IT
.
- Cílový stav je
postupně naplňován IT projekty
, které IST naplánovala.
- IST obvykle nebývá
nutné zpracovat v komplexním rozsahu,
jak je zobrazeno na schématu.
- Plán IST proto může
redukovat rozsah řešení IST pouze na ty oblasti
, u nichž se předpokládá, že
jejich inovace přinese podniku nejvyšší efekty
(např. nové řešení vztahu s obchodními partnery), resp. ty oblasti, které jsou relevantní novému zaměření resp. novému typu strategie (viz předchozí 2 činnosti).
4.5. Určení hloubky (detailu) zpracování jednotlivých částí IST
- U těch částí konceptuálního modelu, které byly pro řešení vybrány, je třeba
určit hloubku (detail) zpracování
v rámci IST.
- Některé analýzy a návrhy je vhodné
přenechat taktické úrovni řízení IT
podniku. To se týká především detailního zpracování architektur cílového stavu podnikové informatiky.
4.6. Upřesnění časového rámce IST
- Informační strategie se obvykle zpracovává na 2-3 roky s tím, že první rok je naplánován detailněji.
4.7. Návrh organizace řešení IST
- Činnost zahrnuje
složení řešitelského týmu, definování zodpovědností a pravomocí
řešitelů. Obvykle IST řeší tým složený z vrcholových pracovníků podniku, informatiků podniku a z externích konzultantů (cca 4 až 6 členů).
4.8. Stanovení harmonogramu tvorby IST
- Doba řešení IST
by neměla přesáhnout 3 měsíce
. Změny v byznysu i v IT jsou obvykle tak rychlé, že delší doba není přijatelná.
4.9. Plán nákladů tvorby IST
-
Plán nákladů IST
je již součástí vytvořené strategie.
5. Poznámky, reference
|
|
|
|