|
Toto je objekt systému MBI.
MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.
Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).
|
|
|
|
|
Kód metody
Standarní kód metody v MBI
:
|
|
|
Popis, obsahové vymezení
Obsahové vymezení metody - rekapitulace základních principů ve vztahu k řízení informatiky
1. EFQM - celková charakteristika
1.1. Vývoj a obsah EFQM
- Model excelence
EFQM (European Foundation for Quality Management)
byl zaveden v roce 1992 jako
rámec pro udělování evropské ceny za jakost
.
- Model vychází z předpokladu, že vynikající výsledky podniku mohou být dosaženy pouze za podmínky
maximální spokojenosti zákazníků, spokojenosti vlastních zaměstnanců
a při respektování okolí. To je však podmíněno
precizním zvládnutím a řízením procesů
, což vyžaduje nejenom vhodně definovanou a rozvíjenou politiku a strategii, ale i propracovaný systém řízení všech druhů zdrojů a budování vztahů partnerství. To je umožněno
adekvátní kulturou a přístupy vedení
všech úrovní managementu.
- Model EFQM se netýká jen řízení kvality, ale představuje
cestu k dosažení excelence
ve všech činnostech firmy.
- V současnosti je
nejpoužívanějším rámcem
byznys excelence v Evropě. V České republice se propagaci a podpoře modelu EFQM věnuje
Česká společnost pro jakost.
1.2. Kritéria EFQM
- Model excelence EFQM obsahuje
9 hlavních kritérií,
která jsou rozdělena na
dvě skupiny – předpoklady a výsledky
:
- Kritérium
„Vedení“
zdůrazňuje vůdčí roli vedení organizace, které má odpovědnost za firemní strategii a plány, zajišťuje finanční, informační, materiální a lidské zdroje.
- Kritérium
„Politika a strategie“
zdůrazňuje úlohu strategie při realizaci vize a politik, které slouží k naplnění strategie.
- Kritérium
„Pracovníci“
hodnotí, jak organizace řídí, rozvíjejí a využívají celkový potenciál svých pracovníků na úrovni jednotlivců, týmů a organizace.
- Kritérium
„Partnerství &zdroje“
- excelentní organizace plánují a řídí externí partnerství, dodavatele a vnitřní zdroje, aby podpořily politiku, strategii a efektivní fungování procesů. Pracovníci, strategie a zdroje jsou určující pro procesy.
- Kritérium „Procesy“ vede organizace k tomu, aby navrhovaly, řídily a zlepšovaly procesy tak, aby v plném rozsahu vyhovovaly zákazníkům a dalším zainteresovaným a vytvářely pro ně rostoucí hodnotu.
- Kritérium
„Zákazníci výsledky“
- výsledky organizace hodnotí především ve vztahu k zákazníkům.
- Kritérium
„Pracovníci výsledky“
- hodnotí se také spokojenost zaměstnanců.
- kritérium
„Společnost výsledky“
- vztah organizace k okolní společnosti.
- Poslední kritérium měří dosažené výsledky organizace v klíčových procesech a činnostech, jak finančních, tak nefinančních.
1.3. Přidaná hodnota EFQM
- Podstatnou charakteristikou modelu excelence je snaha o
zvýšení přidané hodnoty pro všechny zainteresované strany
s cílem zajištění dlouhodobého úspěchu.
- Model zahrnuje i
sociální odpovědnost firmy a ekologickou udržitelnost
.
- Nejvýznamnějším aspektem Modelu EFQM je
možnost sebehodnocení organizace
, které poskytuje srovnání s minulými výsledky organizace i s konkurencí a partnery.
2. Poznámky, reference
|
|
|
|