|
Toto je objekt systému MBI.
MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.
Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).
|
|
Metoda
: User-centered design, Human-centered design
|
|
|
|
Kód metody
Standarní kód metody v MBI
:
|
|
|
Popis, obsahové vymezení
Obsahové vymezení metody - rekapitulace základních principů ve vztahu k řízení informatiky
1. Popis, obsahové vymezení
- V rámci metod návrhu aplikací jsou aktuálně zařazeny:
- User-centered design,
- Human-centered design.
2. User-centered design – základní charakteristika
- User-centered design (dále UCD) sdružuje
různé metody zapojující uživatele do tvorby produktu
. UCD může být dále charakterizován jako
vícefázový proces řešení problému, který nepožaduje po designerech pouze analýzu a návrh produktu, který bude chtít jeho uživatel používat
, ale také ověření domněnek o chování uživatelů testováním v reálných podmínkách (Norman a Draper 1986). UCD také zdůrazňuje opakované zapojování uživatelů během celého životního cyklu produktu,
- Donald Norman shrnuje
4 principy dobrého designu
následovně (1988):
-
Viditelnost -
uživatel je schopen pohledem určit stav systému a dostupnost akcí,
- Dobrý konceptuální model - designer dává uživateli k dispozici konzistentní konceptuální model (neboli reprezentovaný),
- Dobré mapování - uživatel je schopen pochopit vztah mezi akcemi a jejich výsledky, mezi stavem systému a tím, co je viditelné,
- Zpětná vazba - uživatel dostává zpětnou vazbu o výsledcích svých akcí,
-
Uživatel
má být pro designera produktu
na prvním místě
. Designer má za úkol navrhnout systém tak,
aby ho uživatel byl schopen používat a minimalizovat úsilí k jeho pochopení
. UCD je stejně jako human-centered design a další metodiky
iterativním, opakujícím se procesem
, jehož cílem má být co nejlépe řešit potřeby uživatelů.
3. Human-centered design – základní charakteristika
- Další
evolucí UCD
je human-centered design (dále HCD). Ten vychází z principů iterativního přístupu k designu. Proces HCD ale není omezený jen na informační systémy, ale představuje kreativní přístup k řešení různých designových problémů. HCD je postavený na myšlence, že každý problém může být vyřešen pomocí správného designu řešení. HCD rozděluje kreativní ř
ešení designových problémů do 3 fází
:
-
Inspirace
- popisuje metody vedoucí k poznání cílové skupiny a analýze jejích potřeb,
-
Ideace -
se zaměřuje na zpracování dat nasbíraných v rámci fáze inspirace, jejich sdílení s dalšími členy týmu a generování nápadů a následných prototypů,
-
Implementace -
provádí produktový tým uvedením nového řešení na trh. Poslední fáze popisuje také další kroky v životě produktu, jako je sbírání zpětné vazby a její zpracování,
- K HCD se vztahuje
norma ISO 9241-210:2010
, která poskytuje požadavky a doporučení pro celý životní cyklus interaktivních počítačových systémů.
4. Poznámky, reference:
- Franek, O. (etnetera): Proces tvorby zadání a správy požadavků pro vývoj mobilní aplikace, VŠE, Praha. 2018,
- NORMAN, Donald A., 1988. The psychology of everyday things. New York: Basic Books. ISBN 978-0-465-06709-1,
- NORMAN, Donald A. a Stephen W. DRAPER, ed., 1986. User centered system design: new perspectives on human-computer interaction. Hillsdale, N.J.: Erlbaum. ISBN 978-0-89859-872-8.
|
|
|
|