|
Toto je objekt systému MBI.
MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.
Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).
|
|
Faktor
: IaaS – (Infrastructure as a Service)
|
|
|
|
Kód faktoru
Standardní kód faktoru v MBI.
:
|
Karkošková, S. (KIT, VŠE), Oganesjan, N. (INSYCO)
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Podstatné charakteristik faktoru
Obsahové vymezení faktoru
1. Obsahové vymezení
- Poskytovatel služeb se zavazuje
poskytnout infrastrukturu na bázi virtualizace.
- IaaS model je
vhodný
pro ty, kteří vlastní software (či jeho licence) a nechtějí se starat o hardware. Jedná se o poskytování virtuálních serverů i jiných infrastrukturních prvků zajišťujících další služby jako například diskový prostor, propojení mezi jednotlivými servery, zajištění vysoké dostupnosti a dalších funkcionalit.
- Na tyto servery je dále
možné instalovat jednotlivé softwarové vybavení
, které se rozhodne potencionální zákazník přesunout do cloudu, ale nechce konkrétní službu (například poštovní server, nebo vlastní produkt) užívat formou čisté služby, bez možnosti vzdáleného přístupu ke konkrétnímu serveru, jeho nastavení a jeho kontroly tak, jak byl doposud zvyklý.
2. Efekty a výhody
- O veškeré
problémy s hardwarem
stará poskytovatel, je zodpovědný za chod infrastruktury dle stanoveného SLA,
- Odpadají
starosti spojené s účetní evidencí
, inventarizací a případnou likvidací hardware,
- Zákazník nemusí kupovat
žádné hardwarové vybavení
, odpadají prvotní náklady na infrastrukturu – pronájem funguje na principu měsíčního / ročního pronájmu,
- Zákazník
se nemusí do detailu zabývat prvotní architekturou
, případná pronajatá architektura je škálovatelná dle konkrétních i nových požadavků ze strany software, případně dalších (parametry jsou tedy dynamicky měnitelné),
-
Poplatky
jako elektrická energie, chlazení serverovny, interní připojení, správa systémů a další jsou obsaženy v měsíčních / ročních poplatcích,
- Zákazník
nemusí řešit stárnutí komponent,
jejich obměnu, případně upgrade.
3. Problémy a omezení
-
Kontrolu nad infrastrukturou
má jiný subjekt, podnik je závislý na jeho serióznosti a kvalitě služeb,
- V okamžiku
výpadku služeb j
e podnik odkázaný na opravu ze strany dodavatele služeb, není možné k datům přistoupit žádnou alternativní cestou / způsobem jako v případě in-house/on-premise varianty,
- Je
více problematické realizovat případné integrace
mezi on-premise prostředím a cloudovou částí (pokud je požadavek mít některou z aplikací výhradně na on-premise serveru – například z důvodů demilitarizované zóny apod.).
|
|
|
|