Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Faktor : Data Profiling
Data Profiling
Kód faktoru

Standardní kód faktoru v MBI.

:
F471
Autor

Jméno a příjmení autora

:
MBI tým
Podstatné charakteristik faktoru

Obsahové vymezení faktoru

1. Obsahové vymezení Data Profiling
  • Data Profiling je použití technik analýzy dat na existující datový zdroj, jejichž účelem je odhalení jeho skutečného obsahu, struktury a kvality dat, které jsou v něm obsažené.
  • Data Profiling je spojen s následujícími vlastnostmi:
    • předpokládá se, že stávající metadata jsou chybná nebo nekompletní a dosažení jejich požadované kvality je cílem Data Profilingu,
    • využívají se principy reverzního inženýrství,
    • s ohledem na značné objemy dat v datových zdrojích se Data Profiling realizuje na vybraném vzorku dat, na základě předem specifikovaného objemu vzorku dat a na základě určených metod pro výběr dat do vzorku,
    • použité analýzy vedou k odhalení typických charakteristik uložených dat, které jsou pak posuzována analytikem s cílem zjištění jejich využitelnosti,
    • cílem je i vytvoření znalostní databáze obsahující přesná metadata,
    • na základě přesných metadat a business pravidel se identifikují data, která jim nevyhovují.
  • Postup řešení úloh Data Profilingu na vybraném vzorku dat se člení do těchto kroků:
    • analýza vlastností jednotlivých polí (Column Property Analysis),
    • analýza struktury tabulek (Structure Analysis),
    • analýza jednoduchých pravidel (Simple Data Rules Analysis),
    • analýza komplexních pravidel (Complex Data Rules Analysis),
    • analýza hodnot (Value Rule Analysis).
2. Efekty a přínosy Data Profiling pro kvalitu řízení podniku a IT
  1. Ekonomické efekty, např. v úsporách za ztráty při marketingových kampaních,
  2. Mimoekonomické efekty ve zvýšení celkové úrovně řízení a pověsti firmy vzhledem k zákazníkům,
  3. Snížení časových ztrát při dohledávání chyb v rámci podnikového reportingu.
3. Problémy a omezení spojené s Data Profiling
  1. Ztráty z příjmů za produkty a služby, ve zvýšených nákladech na informační služby i ostatní podnikové aktivity,
  2. Snížení počtu zákazníků,
  3. Snížení kvality služeb pro zákazníky, v chybovosti obchodních dokumentů a s tím spojených ekonomických a časových ztrátách,
  4. Problémy v neefektivitě a neúměrném času běžných řídících a provozních procesů, v nekvalitní vnitrofiremní komunikaci, v nízké kvalitě komunikace s externími partnery a působení na vnější prostředí firmy.