|
|
|
Kód faktoru
Standardní kód faktoru v MBI.
:
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Podstatné charakteristik faktoru
Obsahové vymezení faktoru
1. Služby a webové služby
- Webová služba představuje
aktuální technologii implementace služeb
nebo e-služeb, která je však koncovému uživateli skryta,
- Pro službu je typické, že svému konzumentovi (ten či to, co službu spotřebovává) poskytuje pouze rozhraní.
Rozhraní
je reprezentováno tzv.
kontraktem služby
, kterým vyjadřujeme „viditelné“ aspekty služby. Kontrakt služby
zahrnuje
:
-
popis funkčních vlastností
(požadavků). Jimi je charakterizováno, „co“ konzument použitím služby získá a „co“ konzument musí službě poskytnout,
- specifikace
nefunkcionálních vlastností
(požadavků). Jimi je charakterizována zodpovědnost poskytovatele za poskytování služby (a informací) včetně např. odpovědnosti za dostupnost, bezpečnost,
-
definice politik
, kterými jsou popsána pravidla jednání poskytovatele a konzumenta. Jsou jimi stanovena pravidla, kdo může službu užívat, jakým způsobem může být se službou komunikováno, jaké bezpečnostní procedury musí participující strany realizovat a další pravidla aplikovaná pro vzájemnou komunikaci.
-
Kontrakt služby
je veřejný a vyhledatelný. Často je zaznamenaný v nějakém katalogu, který umožňuje služby různě uspořádat a kategorizovat.
- Za rozhraním služby je
skryta funkcionalita služby
. Ta je prováděna jako posloupnost různých aktivit. Ve skutečnosti se jedná o realizaci nějakého procesu, respektive pracovního toku či jeho části (činnosti).
-
Rozsah funkcionality
je pak charakterizován pojmem
granularita (zrnitost) služby
.
- Mezi službami mohou existovat
různé závislosti
- služby s volnou vazbou (loosely coupled) nebo s těsnou vazbou (tied coupled). Volná vazba je založena na konceptu, kdy komunikující strany vzájemně „nic“ nepředpokládají, a kdy změna jedné z komunikujících stran nemá za následek požadavek na změnu druhé strany. Příkladem může být služba ověřující stav účtu. Volná vazba umožňuje, aby služba mohla být využita v různých situacích, bankovním úředníkem na přepážce, internetovou aplikací.
2. Standardy spojené s webovými službami
- Vedle celé řady standardů, které jsou s webovými službami spojeny, patří k nejvýznamnějším standard WSDL (Web Service Description Language) a protokol SOAP.
2.1. WSDL (Web Service Description Language)
- Pomocí WSDL je
popisován kontrakt služby
. Autor popíše pomocí tohoto jazyka rozhraní služby, jejíž funkcionalitu hodlá poskytovat. Popis je uložen v dokumentu, který má shodný název s jazykem, tj. WSDL dokument. V rámci popisu je uvedeno (vše v syntaxi XML):
- jak se služba
nazývá
(např. komunikacniSluzba), na
jaké adrese je dostupná
(např. http://ws.firma.cz/komunikacniSluzba) a jaké
operace
poskytuje (např. odeslaniInformace),
- jaký
mechanismus komunikace
jednotlivé operace předpokládají, tj. jakou zprávu daná operace služby očekává a jakou zprávu jako odpověď odesílá.
- jaké
zprávy jsou v komunikaci používány
včetně jejich struktur, tj. z jakých částí se zprávy skládají a jejich přípustný obsah. Např. pro zprávu odesli to může být preferovaná metoda (např. email), adresa (struktura závisí na použité metodě) a vlastní text zprávy,
- jakého
typu jsou jednotlivé elementy zpráv
. Např. pro element metoda je to informace, že zde může být uveden pouze textový řetězec z následujícího výčtu {email | fax | posta | kuryr}.
- WSDL dokument autor služby (Service Provider) využije pro
implementaci programové komponenty
, která zajišťuje příslušnou (aplikační, byznys, orchestrační) logiku služby. Po otestování publikuje rozhraní služby (WSDL dokument) v repozitory (Discovery Agency, DA), a spustí službu v příslušném aplikačním serveru (SOAP runtime) na definované adrese URI (Uniform Resource Identifier). Zájemce o využívání služby si službu vyhledá v repozitory a na základě získaného WSDL dokumentu připraví konzumenta služby (žadatel, klient, consumer, requestor), tj. programovou komponentu, která je schopna na základě vzoru komunikace vytvářet zprávy, které jsou službě zasílány a přijímat zprávy, které služba odesílá .
2.2. Protokol SOAP a další standardy
- Zprávy klienta služby i zprávy službou odesílané jsou ve struktuře, jak ji definuje protokol SOAP a jsou vlastně opět XML dokumentem. SOAP zpráva, tzv. obálka (ENVELOPE) obsahuje povinně tělo (BODY), které obsahuje data zprávy dle definice WSDL. Volitelně může být zařazena i hlavička zprávy (HEAD), ve které jsou definovány další (nefunkcionální) vlastnosti zprávy a politiky.
- WSDL a SOAP jsou pak rozšířeny
dalšími standardy
o nezbytné další vlastnosti:
- komunikační protokol SOAP je rozšířen o možnost popisu
řízení transakcí a jejich koordinace
, o reakce na výpadek a události v systému a korelaci zpráv v případě, že mezi odesílanou a přijatou zprávou existuje zpoždění nebo transakce je tvořena několika interakcemi,
- standardy
BPEL (Business Process Execution Language) a WS-CDL (WS Choreography Definition Language)
umožňují popsat kompozici a spolupráci služeb,
- standardy umožňující registrovat službu v repozitory a komunikovat s takovým úložištěm, což jsou především standard
UDDI (Universal Description, Discovery and Integration) a WSIL/WSIF (Web Services Inspection Language/Web Services Invocation Framework). Repozitory
pak navenek vystupuje opět jako služba,
- standardy orientované na
zajištění bezpečnosti
. To je řada, často se překrývajících standardů, kterými zajišťujeme požadovanou úroveň vlastností bezpečnosti, tj. minimálně
zajištění důvěrnosti
(encryption), ověření,
kdo službu volal, či jaká služba odpovídá
(digital signature) a
kdo má ke službě přístup
(authorization),
- standardy související s
řízením služeb
, které jsou reprezentované
možností popisu politik (pravidel)
, které musí služba (poskytovatel i konzument) dodržovat. Jsou v nich promítnuty (pomocí výše uvedených standardů) nefunkcionální vlastnosti služby.
- SOAP zpráva je pak přenášena různými
komunikačními prostředky
- různými komunikačními protokoly (http, smtp, JMS apod.) v síti internet.
3. Poznámky, reference
- Gála a další, Podniková informatika, 2009.
|
|
|
|