Faktor
: SOA, Service Oriented Architecture
|
|
|
|
Kód faktoru
Standardní kód faktoru v MBI.
:
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Podstatné charakteristik faktoru
Obsahové vymezení faktoru
1. SOA – základní principy a charakteristiky služby
-
Architektura orientovaná na služby
je postavena na třech principech:
- „
Byznys procesy řídí služby a služby řídí technologii
“ - služby tvoří abstraktní vrstvu, která umožňuje vytvářet vztah mezi podnikovými procesy a technologií.
- „
Byznys agilita
“ - schopnost IT rychle odpovídat na změny požadavků byznysu.
- „
Architektura orientovaná na služby se neustále vyvíjí
“ a je plně zvládnuta (SOA governance).
-
Charakteristiky služby v SOA:
- je
ve volné vazbě
– na kontraktu založená specifikace služby zapouzdřuje všechny za ní se skrývající zdroje, které služba pro svoji činnost požaduje včetně možnosti virtualizace těchto zdrojů, a kontrakt je smluvním rozhraním do softwarové logiky,
- je
standardizována
– má v různých situacích vždy konzistentní chování, je znovupoužitelná a dodržuje oborové standardy,
- je
abstraktní
– generalizace služby zajišťuje její vysokou vnitřní byznys flexibilitu a zároveň je abstraktním bodem (endpoint), kterým reaguje na události v systému (asynchronně přicházející zprávy),
- je
skládatelná
(composable) a
modulární
– fraktálové principy dovolují za použití jiných specializovaných a orchestračních služeb vytvářet flexibilní řešení i při zajištění minimalizace možných závislostí mezi službami,
- je
objevitelná
– všechna metadata služby v celém jejím životním cyklu jsou uložena v určitém stálém úložišti,
- v celém svém životním cyklu je
zvládnuta
(SOA governance).
2. Referenční vrstvený model SOA
-
Referenční vrstvený model SOA
zahrnuje vrstvu podnikatelských procesů, která představuje pouze konceptuální vrstvu – pro vazbu mezi podnikovým procesem a službami, které jsou určeny k jeho podpoře či vykonávání.
-
Vrstvy rozhraní služeb, aplikací a řešení a technologií
jsou oddělené fyzické vrstvy, reprezentované skutečnými fyzickými objekty (aplikační programy, technologie – základní programové vybavení a hardware).
-
Metadata repozitory
, stejně jako
SOA governance
, je promítnuta napříč všemi vrstvami a znázorňuje, že je nutné zachytit metadata na všech úrovních modelu a governance realizovat v celém životním cyklu systému.
-
Vrstva řešení
je naplněna klientskými aplikacemi, které služby využívají. To umožňuje, aby např. služba zjištění stavu účtu mohla být užita různými řešeními – webovou aplikací, aplikací v mobilním telefonu atd.
3. Vrstva rozhraní služeb
- Obrázek zachycuje
vztah mezi vrstvami rozhraní služeb, vrstvou byznys procesů a vrstvou aplikací
.
-
Proces
je realizován jako posloupnost (kombinace) služeb.
-
Služba
je rozhraním softwarové komponenty a tedy logiku aplikace, programu, komponenty, objektu zapouzdřuje. Různé kategorie služeb lze uspořádat do sub-vrstev vrstvy rozhraní služeb.
4. Vrstva aplikačních služeb
- Vrstva aplikačních služeb zahrnuje služby, kterými je
vystavena službou zapouzdřená funkcionalita aplikací
(aplikační logika). Jedná se o služby s různou úrovní granularity.
-
Příkladem
může být služba, která zajišťuje konverzi měn, zápis informací o objednávce apod.
- Vedle nových aplikací obsahující funkcionalitu služby se často jedná o
zapouzdření vystavených rozhraní již existujících aplikací
. Na příklad funkcionalita „záznam informací o objednávce“ je často např. součástí již implementovaného modulu „prodej“ ERP systému. SEC1#Vrstva byznys služeb
- Vrstva byznys služeb představuje služby, které
zapouzdřují byznys logiku, která je přínosná pro organizaci.
Jde o služby dvou základních typů:
-
byznys služba orientovaná na úlohu
, což je služba, která zapouzdřuje obchodní logiku úlohy nebo byznys procesu. Příkladem může být proces nákupu,
-
byznys služba orientovaná na byznys objekt (entitu),
tj. služba, která zapouzdřuje obchodní logiku, která je spojena s nějakým byznys objektem. Příkladem může být objednávka. Taková služba nabízí veškeré aktivity, které s tímto objektem požadujeme realizovat.
5. Vrstva orchestračních služeb
- Vrstva orchestračních služeb představuje služby, které
řídí dle předpisů a pravidel vykonávání byznys služeb,
tj. realizují nějakou úlohu nebo proces.
- Protože se jedná opět o službu, často je orchestrační služba chápána i jako byznys služba, která může být zapojena do „vyšší úrovně“ orchestrace.
6. Poznámky, reference
- Gála a další, Podniková informatika, 2009
|
|
|
|