Faktor
: Elektronická tržiště - eMarketplace
|
|
|
|
Kód faktoru
Standardní kód faktoru v MBI.
:
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Podstatné charakteristik faktoru
Obsahové vymezení faktoru
1. Účel, smysl elektronického tržiště (
- Elektronické tržiště jsou aplikace elektronického podnikání, které v prostředí internetu vytvářejí prostor pro
uskutečňování mnohostranných elektronicky realizovaných obchodních transakcí.
- Transakce se zde uskutečňují mezi mnoha obchodními partnery, tedy
ve vazbách M:N
.
2. Obsahové vymezení faktoru
- Pro vymezení je podstatné
členění elektronických tržišť.
2.1. Podle typu obchodovaného produktu:
- Tržiště horizontální, která se orientují na
obchodní partnery z různých sektorů ekonomiky
a nejsou tedy zaměřena na konkrétní průmyslové odvětví.
Nejčastějšími obchodovanými produkty
jsou v tomto případě takové, které se nakupují téměř v každé firmě, jako kancelářské potřeby, výpočetní technika. Jako příklad lze uvést elektronické tržiště pro veřejnou správu Gemin.cz,
-
Tržiště vertikální
sdružují obchodní
partnery s vymezenou obsahovou a obchodní orientací z jednoho sektoru ekonomiky
(např. automobilový průmysl). Setkávají se zde výrobci a zákazníci, kteří si na tržišti obstarávají materiál a subdodávky potřebné pro výrobu jednoho typu, nejčastěji chemického, hutního nebo kovodělného průmyslu. Příkladem řízení dodavatelského řetězce firmy Siemens click4suppliers,
-
Burzy neboli diagonální tržiště
jsou určena k obchodování
s pouze konkrétními komoditami
nebo podporují specifický typ prodávajícího nebo kupujícího. Tato tržiště nabízejí svým zákazníkům specifické a na míru poskytované služby.
2.2. Podle subjektu, který na tržišti dominuje
-
Tržiště nakupujícího
, kde zakladatelem je nejčastěji
jeden silný podnikatelský subjekt nebo spojení více subjektů
, kteří jsou významnými odběrateli v daném odvětví.
Účelem
je získat co
největší počet dodavatelů,
kteří tak mají možnost realizovat velké objemy dodávek. Tento typ tržiště je také označován jako
one-from-many e-tržiště
a je těsně svázáno s procesy obstarávání (procurementu) nakupujícího. Příkladem je již zmíněné řešení firmy Siemens a jejích dodavatelů,
-
Tržiště prodávajícího
jsou
zakládána dodavatelem určitého typu zboží,
případně více dodavateli, kteří se svými produkty vhodně doplňují a nejsou tedy vzájemně v konkurenčním postavení.
Účelem je snížení nákladů prodávajících
, které tak může přilákat nové zákazníky. Tento typ tržiště je také označován jako
one-to-many e-tržiště
. Příkladem je řešení společnosti Dell,
-
Neutrální tržiště
se provozují
nezávislými subjekty, které jsou vlastníky tržiště
, ale samotných obchodů se většinou neúčastní a většinou také do obchodů nezasahují. Tato tržiště bývají otevřena všem potenciálním dodavatelům a odběratelům.
2.3. Podle způsobu členství
- Určuje,
které subjekty mohou na tržišti obchodovat.
Získání členství je dáno podmínkami, např. registrací na daném tržišti, požadavky na dodávaný sortiment a jeho kvalitu, stabilitu a důvěryhodnost.
Podle členství lze tržiště dělit na
:
- Privátní tržiště - jsou určena pouze určité uzavřené skupině uživatelů, spojené např. i s podílem na vlastnictví tržiště,
-
Veřejná tržiště
, která jsou otevřená pro všechny subjekty se zájmem na něm obchodovat a nejsou spojena s jeho vlastnictvím. Jejich vlastníky jsou nezávislé subjekty, které tržiště provozují a řídí. Všechny firmy, které splní podmínky dané provozovatelem tržiště, mohou na tomto tržišti obchodovat. Příkladem je třeba Alibaba.
3. Aukce
- Na e-tržišti se velmi často využívá mechanismu aukcí. Aukce je
proces soutěže na trhu, ve kterém kupující vyžadují nabídky od prodávajících a opačně prodávající vyžadují nabídky od kupujících.
- Základní charakteristikou aukcí je to, že
ceny produktů
a služeb se určují
dynamicky soutěží
nabídek.
- Aukce se využívají zejména tam, kde standardní
tržní mechanismy se jeví jako neefektivní
. Elektronické aukce jsou navíc
výhodné pro prodávající firmy
obvykle zvýšením tržeb díky většímu počtu kupujících, kteří se rychle a snadno dostávají k potřebným informacím, a zkrácení celého obchodního cyklu.
-
Nakupující firmy
zase naopak získávají úspory z nižších cen v důsledku transparentnosti nabídek a větších možností porovnávání a posuzování jejich cenové úrovně. K často zmiňovaným aukčním mechanismům patří:
- Perspektivní aukce (forward e-auction), které jsou založeny na principu, že prodávající nabízejí své produkty a služby širokému okruhu potenciálních nakupujících (zákazníků).
Zákazníci předkládají své ceny
za nabízená zboží a nejlepší nabídka vítězí. Tento typ hledání zákazníka se velmi často užívá
v prodejním e-tržišti
.
- Reversní aukce (reverse e-auction) jsou charakteristické tím, že v nich vystupuje j
eden nakupující (zákazník)
, obvykle větší organizace požadující koupit určitý produkt nebo službu a která se tak snaží
získat co nejvíce nabídek.
Využívá se většinou pro větší objemy nákupů, vítězem je nejlepší nabídka.
- Tento typ hledání dodavatele se velmi často
užívá v nákupním e-tržišti
.
-
Uplatnění e-tržišť
není jen doménou podniků včetně veřejné správy, uplatňuje se i v řešení vztahů C2C. Příkladem může být Aukro, eBay apod.
4. Efekty a přínosy faktoru pro kvalitu řízení podniku a IT
-
Zkrácení doby cyklu
celého procesu zásobování - od vzniku počáteční potřeby do jejího splnění,
-
Snížení transakčních nákladů
na všechny aktivity celého procesu zásobování, tj. nákladů na schválení, vyřízení objednávky atd.,
-
Minimalizace chyb
v objednávkách a dalších obchodních dokumentech,
-
Snížení objemu zásob
na základě zkrácení doby cyklu objednávek,
-
Snížení cen
nakupovaných produktů a služeb, např. standardizací produktů a efektivním výběrem dodavatelů, vzájemnou konkurencí dodavatelů, sdružováním nákupů,
-
Nižší transakční náklady prodejce
na prodejní operace,
- Redukce neautorizovaných, resp.
neschválených nákupů
nebo nákupů od neschválených dodavatelů,
-
Provázání zásobování
s navazujícími oblastmi řízení podniku, např. řízení financí,
-
Rychle dostupné analýzy
nákupů a s tím spojené hodnocení jednotlivých dodavatelů, optimalizace dílčích dodávek z pohledu objemu objednávaného zboží, dodavatelů, termínů dodávek apod.
5. Otázky, roblémy a omezení spojené s faktorem
- Podnik musí být na elektronickém tržišti
zaregistrován
,
-
Způsob výměny dokumentů
mezi partnery není přesně nastaven na jejich podmínky nebo požadavky.
|
|
|
|