|
Toto je objekt systému MBI.
MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.
Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).
|
|
Faktor
: ECM: Správa znalostí (Knowledge Management)
|
|
|
|
Kód faktoru
Standardní kód faktoru v MBI.
:
|
Herold, R., Malý, J. (KIT, VŠE)
|
|
Datum poslední úpravy
Datum poslední úpravy ve tvaru rrrr.mm.dd.
:
|
Podstatné charakteristik faktoru
Obsahové vymezení faktoru
1. Obsahové vymezení správy znalostí (Knowledge Management)
- Síla a konkurenční výhoda firmy vychází z možnosti získávat
informace nabyté jedním zaměstnancem a sdílet je s ostatními zaměstnanci
tak aby se k potřebným informacím dostali co nejdříve.
- Správa znalostí je komponenta ECM zaměřená na
získávání, skladování a užívání znalostí
v rámci organizace. Aplikace tohoto typu
vytěžují znalosti z již existujícího podnikového obsahu, kategorizují je
podle předem navrhnuté taxonomie a
zpřístupňují je
uživatelům pomocí personalizovaného uživatelského rozhraní.
- Pokud jsou informace správně řazeny a označovány je pak pro ostatní zaměstnance daleko
jednodušší a rychlejší
je najít přes komponentu správy znalostí, než je vyhledávat na internetu.
- Mezi
běžnou funkcionalitu
patří:
- organizace obsahu dle předem navržené taxonomie,
- fulltextové vyhledávání,
- vytěžování a agregace dat z interních i externích zdrojů,
- vytváření personalizovaných pohledů dle rolí.
2. Efekty a přínosy faktoru pro kvalitu řízení podniku a IT
- Aplikace se uplatní zejména
v oblastech, kde existují standardizované postupy
řešení (např. service desk). Zde omezuje chybovost a tlak na bezchybnou exekuci zaměstnanců, kteří by se jinak museli dané postupy učit nazpaměť,
- Efektivní sdílení znalostí v organizaci vede k tomu, že projekty budují na již
vytvořené znalostní bázi
a dále ji rozšiřují, čímž zvyšují rychlost a kvalitu zpracování budoucích projektů,
- Vybudování znalostní báze částečně
řeší zastupitelnost pracovníků
, kteří jsou dočasně nedostupní nebo zcela opustili podnik.
3. Otázky, roblémy a omezení spojené s faktorem
- Poměrně velké procento
znalostí je klasifikováno jako skryté
a těmito nástroji tím pádem nepředatelné. Organizace by měly na tento fakt pamatovat a znalosti předávat i jiným způsobem,
- Zaměstnanci
nejsou vždy ochotni sdílet své znalosti
, protože jsou součástí jejich konkurenční výhody a výrazně zlepšují jejich pozici v rámci organizace. Je úkolem managementu zaměstnance v tomto ohledu vhodně motivovat.
|
|
|
|