Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Skupina úloh : Retail: Nákup a zásobovací logistika
Retail: Nákup a zásobovací logistika
Kód skupiny úloh

Standardní kód skupiny úloh v MBI.

:
TGQ550XRE
Popis, obsahové vymezení

Obsahové vymezení skupiny úloh, zejména její cíl, účel a obsahová náplň.

1. *** „Retail: Řízení nákupu a zásobovací logistiky“ - přehled úloh ***

Poznámka: Úlohy ve skupině jsou kombinací standardních podnikových úloh a specifických úloh pro retail, resp. řízení maloobchodu.

  • Evidence: Evidence nákupů a nákupních operací (UQ151A ),
  • Transakce: Retail: Obchodní případ Nákup (UQ552AXRE ) - zpracování požadavku na nákup na základě požadavku z prodeje, nové nabídky dodavatele apod. - označované souhrnně jako Obchodní případ Nákup, zařazení a vyhodnocení požadavku na nákup, nebo nabídky – ekonomické, vzhledem k zásobám, vyjádření obchodnímu útvaru nebo dodavateli, zpracování obchodních dokumentů nákupu – přijatý dodací list, přijatá faktura, zápis o reklamaci atd.,
  • Reporting: Reporting nákupů (UQ153A ),
  • Analýzy: Retail: Analýzy nákupu a zásob (UQ554AXRE ) - analýzy nákupů a zásob podle různých hledisek (zboží, dodavatelů atd.) a jejich časového vývoje,
  • Plánování: Retail: Plánování a příprava nákupů (UQ555AXRE ) - plánování a příprava nákupů zboží a služeb a zjišťování budoucí předpokládané jejich potřeby,
  • Další úlohy: Retail: Zásobovací (pořizovací) logistika (UQ556AXRE ).
2. Účel a zaměření skupiny úloh „Řízení nákupu a zásobovací logistiky“

Účelem skupiny úloh „Řízení nákupu a zásobovací logistiky“ je:

  • dosahovat požadované ekonomické výhodnosti realizovaných nákupů, při požadované kvalitě, objemu a sortimentu nakupovaných zboží, materiálů a služeb,
  • zajistit efektivní, rychlé provádění nákupních operací s vysokou flexibilitou vzhledem k požadavkům podniku a možnostem dodavatelů,
  • zajistit ekonomicky i kapacitně efektivní celý systém zásobovací logistiky,
  • poskytovat pracovníkům nákupu (manažerům, obchodníkům) kvalitní analytické a plánovací podklady pro rozhodování o celkové orientaci nákupů podniku i o realizaci jednotlivých nákupních operací.
3. Scénáře - otázky, problémy
  • S úlohami nákupu je spojena celá škála problémů a otevřených otázek, a to vzhledem ke specifickému obsahu podnikových aktivit v dané oblasti, které jsou formulovány ve scénáři „Je třeba řešit rozvoj řízení nákupu“ (SQ151).
4.
  • Charakter maloobchodu a maloobchodních organizací (F009 ),
  • Na kvalitu a úspěšnost nákupu a zásobování působí většina faktorů ve skupině Byznys prostředí (FG000 ), např. Stav hospodářského prostředí (F030 ) nebo Podniková kultura (F050 ).
  • Řízení nákupu je ovlivněno zejména kvalitou a způsobem využití faktorů definovaných na aplikační úrovni IT - pro nákupní transakce úrovní celopodnikových aplikací, ERP (F300 ), aplikací eBusinessu, zejména eShopu (F350 ), elektronického zásobování (F351 ), elektronických tržišť (F352 ) a elektronických aukcí (F353) a rovněž mobilních aplikací (F550 ).
  • Pro analýzy a plánování nákupu a logistiky se využívá aplikací business intelligence (FSG400 ).
5. „Řízení nákupu a zásobovací logistiky“ – v kontextu podnikového řízení

Úlohy řízení nákupu a zásobovací logistiky se váží na následující úlohy, jsou uvedeny pouze nejvýznamnější:

  • Strategické řízení podniku (TGQ000 ):
    • analýzy nákupů (UQ554AXRE ) – jeden ze vstupů do analýz strategického řízení (UQ001A ),
    • plánování a rozvrhování nákupních operací (UQ552AXRE ) – navazují na formulaci podnikové strategie (UQ002A ),
  • Finanční řízení (TG050):
    • transakční operace - obchodní případ Nákup (UQ552AXRE ) – faktury a další dokumenty v návaznosti na obchodní operace představují vstupy pro účetní transakce (UQ052A ),
    • plánování a rozvrhování nákupních operací (UQ555AXRE ) – představují podklady pro přípravu souhrnných finančních plánů a rozpočtů (UQ055A ),
    • analýzy (UQ064A ) a reporting (UQ063A ) závazků představují podklad pro řízení nákupů a řízení vztahů k dodavatelům,
  • Retail: Prodej (TGQ580XRE ):
    • analýzy prodeje (UQ584AXRE ) jsou podkladem pro operativní zajištění nákupů (UQ552AXRE ) a plánování nákupů a nákupních operací (UQ555AXRE ) i na plánování dopravy a dopravních kapacit (UQ405A ),
  • Retail: Skladování (TGQ560XRE ):
    • nákupní operace, resp. transakce (UQ552AXRE ) představují obvyklé vstupy pro operativní řízení skladů (UQ562AXRE ), zásobovací logistiku (UQ556AXRE ) – dodací listy, reklamační protokoly atd.,
  • Retail: Vnitropodniková logistika (TGQ570XRE ):
    • nákupní operace, resp. transakce (UQ552AXRE ) představují podklady pro operativní řízení požadavků na dopravu (UQ571AXRE ),
  • Řízení lidských zdrojů (TGQ250 ),
    • personální evidence (UQ251A ) a personální analýzy (UQ254A ) a plánování (UQ255A ) – jsou jedním ze vstupů jak pro řešení operativního zajištění personálních kapacit nákupu, tak pro plánování nákupů v podniku vzhledem ke stávajícím nebo očekávaným personálním zdrojům a jejich strukturám (UQ552AXRE ),
  • Řízení IT – zejména řízení IT služeb (DO100 ):
    • ve vazbě k IT jsou na řízení nákupu podniku speciálně vázané úlohy Řízení vztahů s dodavateli IT (U132A ), Řízení nákupu IT služeb (U133A ) a Výběrové řízení na dodavatele IT produktů a služeb (U134A ).
6. Metriky a dimenze pro „Řízení nákupu a zásobovací logistiky“
  • Objem nákupů za stanovený čas (IQ3001 ),
  • Počet reklamací a objem reklamovaného zboží (IQ3002 ),
  • Náklady na zajištění nákupu zboží (IQ3003 ),
  • Dodací lhůta (IQ3004 ), Nekvalita zboží (IQ3005 ),
  • Počet dodavatelů (IQ3006 ), Signální hodina (IQ3007 ),
  • Optimální velikost dodávky (IQ3008 ).
7. Dimenze
  • Analýzy a plánování nákupu se zakládají, kromě základních analytických dimenzí (DIG000 ), zejména na dimenzích ekonomických (DIGQ05 ), na dimenzích obchodních (DIGQ30 ) a dimenzích externích partnerů podniku (DIGQ10 ).
8. Aplikace pro řízení nákupu a zásobovací logistiky
  • Řešení nákupních transakcí a vytváření nákupních databází je obvykle součástí ERP aplikací, jako např. Microsoft Dynamics AX (AQ101A ), Microsoft Dynamics NAV (AQ102A ).
  • K analytickým aplikacím slouží jako příklad aplikace Retail: Analýza nákupů zboží (AQ554AXRE ).
  • Další přehledy a informace k produktům jsou např. na adresách CVIS nebo SYSTEMONLINE/ .
9. Účast rolí pracovníků na úlohách „Řízení nákupu a zásobovací logistiky“
  • Za řízení nákupů a zásobovací logistiky má hlavní zodpovědnost manažer obchodu (RQ004 ) a generální ředitel.
  • Za nákup IT služeb, má hlavní zodpovědnost informační ředitel, CIO (R101 ), vlastní obchodní operace v IT zajišťuje obchodník v IT (R201 ).
10. Dokumenty na vstupu a výstupu úloh
  • Obchodní dokumenty – Nákup (DQ151A ),
  • Evidence nákupu (DQ152A),
  • Evidence požadavků na nákup (DQ153A),
  • Evidence dodavatelů (DQ154A),
  • Evidence dodavatelských cen (DQ155A).
  • Výstupem jsou Plány nákupu (DQ161A), Výkazy nákupu (DQ166A), Analýzy nákupu (DQ171A), Přehledy blokování a odblokování zásob (DQ181A).
Poznámky

Dílčí poznámky ke skupině úloh.