Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Úloha : Analýza IT obchodních partnerů
Analýza IT obchodních partnerů
Kód úlohy

Standardní kód úlohy v MBI.

:
U023A
Autor návrhu úlohy

Jméno a příjmení autora úlohy

:
Voříšek, J. (KIT, VŠE)
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi

Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.

:
0.7
Charakteristiky úlohy

Charakteristiky úlohy

1. “Analýza IT obchodních partnerů“ – cíl, účel
  • Cílem úlohy je zjistit, zda informatika partnerských organizací (zákazníků, dodavatelů, finančních ústavů, orgánů veřejné správy) je příležitostí či hrozbou fungování dodavatelského řetězce a plánovaných forem kooperací a komunikací.
  • Standardizovat komunikaci mezi obchodními partnery.
2. Obsah úlohy

Úloha navrhuje, jak lze pomocí IT zlepšit kooperaci podniku s významnými obchodními partnery. Posuzují se možnosti a nároky na způsob komunikace (EDI, XML, webové služby) a využívání externě orientovaných aplikací (e-business, CRM, SRM, SCM atd.). Úloha řeší zejména tyto otázky:

  1. jak lze zefektivnit (zautomatizovat) spolupráci a komunikaci s partnery?
  2. jak standardizovat komunikaci s partnery?
  3. jaké možnosti/hrozby představuje informatika obchodních partnerů pro další rozvoj dodavatelského řetězce a kooperací v tomto řetězci?
  4. lze zavedením samoobslužných procesů převést některé vlastní aktivity a náklady na partnery?
  5. lze nabídnutím určitých IT služeb přivázat obchodní partnery k našemu podniku?

Obsah úlohy se liší podle ekonomické síly daného subjektu v dodavatelském řetězci. Je-li podnik dominantním článkem řetězce, pak sám může diktovat kooperační a komunikační pravidla. Je-li tomu naopak, pak se podnik musí přizpůsobit pravidlům, které v dodavatelském řetězci platí. Charakteristiky vztahů s partnery, které byly vyhodnoceny jako vhodné/významné pro budoucí stav naší podnikové informatiky se formulují jako nové požadavky na vlastnosti budoucího IT a jeho řízení.

3. Vstupy úlohy:
  • Marketingové analýzy (DQ381A ),
  • Katalog požadavků na IT (D042A ),
  • Podniková strategie a dílčí strategické dokumenty (DQ001A ),
  • Byznys model podniku (DQ006A ),
  • Katalog podnikových cílů (DQ004A ),
  • SWOT analýza podniku (D012A ),
  • SWOT analýza řízení informatiky podniku (D013A ).
4. Výstupy úlohy:
  • Analýza IT obchodních partnerů (D023A ),
  • Informační strategie (D001A ), kapitola 3.3 a kapitola 4.3,
  • Katalog požadavků na IT (D042A ), aktualizovaný,
  • Dílčí analytické dokumenty pro řešení informační strategie (D025A ),
  • SWOT analýza řízení informatiky podniku (D013A ), aktualizovaná.
5. Podmínky úspěšnosti úlohy
  • Používání komunikačních standardů typické pro dané odvětví.
6. Doporučené praktiky
  • Požadavky na nový stav podnikové informatiky odvozené z této analýzy se připisují do dokumentu Katalog požadavků na informatiku (D042A ). Struktura zápisu požadavků – viz dokument (D042A ),
  • V této úloze je vhodné využít znalosti externích konzultantů.
7. “Analýza IT obchodních partnerů“ - klíčové aktivity
  • Rozdělení obchodních partnerů podle typu a podle strategické důležitosti pro firmu - zjistit obchodní partnery a rozdělit je mezi dodavatele, zákazníky a ostatní partnery (banky, pojišťovny, veřejnou správu, atd.) a přiřadit významnost jejich role pro firmu, zjistit, je síla podniku pro vyjednávání podmínek s partnery,
  • Stanovení role podniku v dodavatelském řetězci - zda je podnik schopen definovat pravidla řetězce, nebo zda je minoritním hráčem a musí se přizpůsobit,
  • Prozkoumání stávající komunikace mezi partnery - s kterými obchodními partnery, na základě jakých standardů a v jaké míře probíhá komunikace a spolupráce a jaká je její efektivita,
  • Analýza nových možností spolupráce a komunikace s obchodními partnery - možnosti firmy v získávání nových obchodních partnerů, zapojování do nových dodavatelských řetězců a rozšiřování spolupráce se stávajícími obchodními partnery,
  • Analýza možnosti využití samoobslužných procesů

Převedení odpovědnosti a také nákladů přímo na obchodní partnery,*/Definování požadovaného stavu komunikace a spolupráce - definice služeb, které tuto komunikaci budou podporovat.