Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Úloha : Analýza konkurence z pohledu IT
Analýza konkurence z pohledu IT
Kód úlohy

Standardní kód úlohy v MBI.

:
U022A
Autor návrhu úlohy

Jméno a příjmení autora úlohy

:
Voříšek, J. (KIT, VŠE)
Předpokládaná pravděpodobnost užití v praxi

Předpokládaná pravděpodobnost užití úlohy v praxi, hodnoty 0 - 1. Např. 0,7 - úlohu lze využít v 7 z 10 podniků. Hodnoty jsou průběžně testovány a upřesňovány na základě anket a průzkumů.

:
0.7
Charakteristiky úlohy

Charakteristiky úlohy

1. “Analýza konkurence z pohledu IT“ – cíl, účel
  • Cílem úlohy je využít pro tvorbu informační strategie podniku ty charakteristiky IS/IT našich konkurentů, které favorizují naší konkurenci na trhu, resp. najít takové nové charakteristiky našeho IS/IT, které zvýší konkurenceschopnost našeho podniku na trhu.
2. Obsah úlohy

Jedná se o vysoce kreativní úlohu, ve které je vhodné využít metody a nástroje Competitive Intelligence. Analýza by měla odpovědět na dvě základní otázky:

  1. Které charakteristiky IT favorizují naší konkurenci na trhu (např. e-služby, které my nemáme, rychlá doba odezvy na požadavky zákazníků, dostupnost služeb ve formátu 365 dní * 24 hodin),
  2. Jaké nové charakteristiky našeho IT by mohly podniku přinést výhodu nad konkurencí?

Zatímco odpověď na druhou otázku musí být výsledkem vysoce kreativní a kvalifikované práce, odpověď na první otázku lze získat z těchto zdrojů:

  1. přímé využití IS/IT konkurenta (např. jako fiktivní zákazník),
  2. informace o výběrových řízeních, které vypisovali naši konkurenti v oblasti IT služeb,
  3. současní nebo bývalí zaměstnanci konkurenta,
  4. registrované patenty naší konkurencí,
  5. otevřené informační zdroje (média, zpravodajské servery apod.).

Charakteristiky informatiky, které byly vyhodnoceny jako vhodné/významné pro budoucí stav IT podniku se formulují jako nové požadavky na vlastnosti budoucího IS a jeho řízení.

3. Vstupy úlohy:
  • Marketingové analýzy (DQ381A ),
  • Katalog požadavků na IT (D042A ),
  • Podniková strategie a dílčí strategické dokumenty (DQ001A ),
  • Byznys model podniku (DQ006A ),
  • Katalog podnikových cílů (DQ004A ),
  • SWOT analýza podniku (D012A ),
  • SWOT analýza řízení informatiky podniku (D013A ).
4. Výstupy úlohy:
  • Informační strategie (D001A ), kapitola 3.3 a kapitola 4.4,
  • Katalog požadavků na IT (D042A ), aktualizovaný,
  • Dílčí analytické dokumenty pro řešení informační strategie (D025A ),
  • SWOT analýza řízení informatiky podniku (D013A ), aktualizovaná.
5. Podmínky úspěšnosti úlohy
  • Předpokladem je dobrá znalost konkurentů na trhu a jich význam, případně tržní podíl.
6. Doporučené praktiky
  • Požadavky na nový stav podnikové informatiky odvozené z této analýzy se připisují do dokumentu Katalog požadavků na informatiku (D042A ). Struktura zápisu požadavků – viz dokument (D042A ),
  • V této úloze je vhodné využít znalosti externích konzultantů a benchmarkingové údaje.
7. “Analýza konkurence z pohledu IT“ - klíčové aktivity
  • Vyhodnocení konkurence a určení těch, které jsou vzhledem k pozici podniku na trhu pro další analýzy relevantní,
  • Analýza IT konkurentů a identifikace významných diferencí od IT daného podniku, např. z těchto hledisek čím IT přispívá k lepší výkonnosti konkurence (výkonnější byznys procesy, lepší IT služby, nižší náklady na IT apod.), jaké jsou náklady konkurence na IT, jaké technologie a aplikace využívá, kde a jak využívá outsourcing, jaké inovace svých IT konkurence plánuje
  • Návrh charakteristik IT, které budou favorizovat podnik na trhu - určení IT komponent, které budou posilovat konkurenceschopnost podniku, např. nasazením aplikací typu CRM, SCM, competitive intelligence, business intelligence a ve vytvoření nových IT služeb pro zákazníky na www podniku, pro mobilní zařízení apod.,
  • Odvození požadavků na nový stav IT- na základě analýzy konkurence v předcházejících činnostech se definují nebo aktualizují požadavky na IT v obsahu a struktuře v katalogu požadavků