Toto je objekt systému MBI.

MBI (Management Byznys Informatiky) je portál obsahující zobecněná řešení v řízení provozu a rozvoje IT, resp. podnikové informatiky.

Pokud máte zájem získat více informací o tomto objektu (vazby na další objekty, přílohy, apod.), ale i získat mnoho dalších užitečných materiálů, můžete tak učinit ZDE / (registrace je bezplatná).

Faktor : BI: Datové tržiště
BI: Datové tržiště
Kód faktoru

Standardní kód faktoru v MBI.

:
F406
Autor

Jméno a příjmení autora

:
MBI tým, Šindelář, R. (KIT, VŠE)
Podstatné charakteristik faktoru

Obsahové vymezení faktoru

1. Obsahové vymezení datového tržiště

Princip datových tržišť (Data Mart, DMA) je obdobný, jako v případě datových skladů. Rozdíl je v tom, že datová tržiště jsou určena pro omezený okruh uživatelů (oddělení, divize, pobočka, závod). Podstatou jsou tak decentralizované „datové sklady“, které se pak mohou postupně integrovat do celopodnikového řešení.

Otázky a problémy spojené s nasazením datových tržišť jsou formulovány ve scénáři (S453).

2. Užití datového tržiště

Datové tržiště je tak problémově orientovaný datový sklad, určený pro pokrytí konkrétní problematiky vymezeného okruhu uživatelů a umožňující flexibilní „ad-hoc“ analýzy dat. Výsledkem vytváření datových tržišť je zkrácení doby návratnosti investic, snížení nákladů a podstatné zmenšení rizika při jejich zavádění.

3. Požadavky, příklady

Požadavky na datová tržiště a příklady dotazů do datového tržiště jsou obdobné, jako u datových skladů (F405 ).

4. Efekty a přínosy faktoru pro kvalitu řízení podniku a IT
  1. DM poskytuje informace podporující rozhodování manažerů na strategické, taktické a operativní úrovni řízení,
  2. Nabízí uživatelům flexibilní přístup k datům,
  3. V porovnání s DWH lze DM vyvinout levněji a rychleji,
  4. V porovnání s DWH poskytuje kratší dobu odezvy při dotazování,
  5. Disponuje konsolidovanými, konsistentními, agregovanými, subjektově orientovanými daty a historizovanými daty,
  6. Nabízí schopnost získat strukturovaný přehled z velkého množství dat uchovávaných v různorodých databázích,
  7. Umožňuje rychlý a komplexní přístup k rozsáhlému množství dat,
  8. Přístup je zajištěn pouze oprávněním uživatelům právě v takovém rozsahu, který jim přísluší v návaznosti na konkrétní právní politiku příslušné organizace.

5. Otázky, roblémy a omezení spojené s faktorem
  1. Při zavádění nového podnikového informačního systému je ve většině případů nutné realizovat nové DM,
  2. Pří zásahu do DM je v případě změn dimenzí nutné provést opětovnou agregaci dat,
  3. Oproti klasickým relačním databázím je DM paměťově náročnější a dochází ve většině případů k delší době odezvy,
  4. Data uložená v DM jsou ve stavu „read only“,
  5. Data uložená v DM nelze modifikovat,
  6. Uživateli je zpřístupněn pouze omezený soubor dat, což může u zaměstnance vést ke špatnému pochopení a k desinformaci kontextu podnikových dat